Kompresor dynamiky aneb jak na něj (by BTR)

Zajímavé návody, rady, odkazy, tipy a triky
Uživatelský avatar
produkční superstar
Příspěvky:
711
Registrován:
17 lis 2012 17:01
Oblíbené žánry:
UK Hardcore, Hands UP, Hardstyle, Trance, Italo...
Booking:
http://www.basstechrance.cz/stranky/contact.html
Bydliště:
Mars
FL kompresor dynamiky (obr.1), je zajímavý plug-in, který řeší jednu celkem podstatnou věc v hudební produkci dnešní nejen taneční doby a je nedílnou součástí snad každého projektu. Nebudu ho tu nějak brutálně pitvat, cílem je naučit vůbec kompresor používat.

Obrázek

Jeho podstata tkví v tom, že hlasitější špičky zeslabuje v předem daném poměru ratio a tišší místa nechá beze změn. Z toho vyplývá, že kompresor vlastně "vyrovnává" hlasitost - zmenšuje tzv. dynamický rozsah, tedy rozdíl mezi nejhlasitějšími (špičkami) a tiššími místy v nahrávce (mezi maximy a minimy). Částečně tak napravuje nedokonalý mix hlasitosti stop písničky, což ovšem neznamená, že vylepší naprosto špatný mix.
Už jsem publikoval několik videí, na kterých jsem demonstroval co dělá kompresor dynamiky a jak ho nastavuji. Bohužel jak koukám, moc to kolegům k pochopení nepomohlo.
Každý kompresor má minimálně čtyři kroutítka. Pojďme si je popsat (obr. 2).

Obrázek

Každý kompresor má minimálně čtyři kroutítka. Pojďme si je popsat (obr. 2).
1 Threshold - prahová úroveň (hlasitosti), od které začne kompresor pracovat.
2 Ratio - poměr komprese, to z čeho na kolik se ztiší hlasitost. Často se udává poměry do 10:1 je komprese a větší už limitace.
3 Attack - náběh kompresoru - doba, než začne kompresor pracovat.
4 Release - doznívání kompresoru.

5 Gain (autogain - zesiluje automaticky, makeup gain) nakonec na zesílení celé komprese, dle potřeby.
6 Knee - záběr kompresoru, rychlý (obr. 3) nebo pozvolný (obr. 4). Každé z nich má nějaký vliv na kompresi, ale pro začátek netřeba s tím hejbat.
Někdo může namítat drobný rozdíl v úhlu, co to může mít za vliv. Ale je třeba si uvědomit, že se zde maká v řádu jednotek, desítek až stovek milisekund, což je celkem fofr a kdo má s kompresorem nějakou zkušenost, tak ví, že rozdíl mezi tzv. hard knee (ostrý obr. 3) a soft knee (pozvolný obr. 4) opravdu je.
Tyto kroutítka má každý kompresor (první čtyři) i pokud je více pásmový - multiband (na každé pásmo).

Pokud kompresor pracuje, indikuje to ukazatel Gain reduction. U FL kompresoru to je bílá křivka, která se zobrazí při zabírání threshold a navoleném ratio.

Na internetu není jednoznačný návod jak s kompresorem pracovat, protože jednotlivé zvuky mají jiné frekvenční spektrum a každý je vytvoří (nebo upraví) jinak. Proto je třeba užít i jiných nastavení kompresoru. Kdyby se používal třeba jen jeden kick, mohli by použít všichni jedno nastavení. Ovšem i zde je háček, protože všechny kompresory po teoretické stránce fungují stejně, ale prakticky nikoliv.

Tááákže popíšu jak to robím já. :phone:

1. Ratio na +- 3.0:1, na tomto poměru začínám většinou já.
2. Threshold přidávat tak dlouho, až to začne mít vliv, ukáže se to na waveform a klesne na pohled dynamika - potlačí se zvukové špičky. Lze počáteční hodnotu (nikoliv konečnou !!) nastavení vyčíst i z VU metru a to na spodní hranici ukazatele měření, na obr. 5 je to asi -11 dB.
3. Attack teď se to obvijí od toho, co se komprimuje. Pokud třeba bicí (kick, snare...) přidáváme tak dlouho, až uslyšíme změnu. Obecně platí, že pro rychlé zvuky ta hodnota je menší (jednotky až desítky ms) a pro táhlé dlouhé (třeba pady) je hodnota mnohem větší (i stovky ms).
4. Release jak se přežene, přidá se do zvuku distorze. Proto pomalu přidávat, poslouchat a až ta distorze přestane, mělo by to "tak nějak stačit".
A naposledy zesílit gainem, je-li to třeba.
V tomto pořadí pracuji s kompresorem já a je to vidět i ve videích.

Obrázek

U Att. i Rel. není špatný pro zkoušku z nuly dát hned na max., je pak jasně poznat, co to do zvuku dodává špatného. Pak zpět na nulu a přidávat jen tak, aby to "špatné" nebylo slyšet.
Pokud máme nastaveno, vrátíme se postupně ještě k ratio, ale hlavně k threshold a i zde zkusíme mírně pohnout knoflíkama na obě strany. Může se stát, že to zlepší kompresi nebo naopak. Při komprimování bicích, se jde celkem obejít bez ukazatelů a měřidel, pokud má producent dobrý sluch. Ale při delších melodických (basových) sekvencích, konečném mixu - submixu (komprese skupin nástrojů) nebo masteringu, to prostě nejde. Při master kompresi, se většinou používá kompresor jemně. Jeho hodnoty na knoflících bývají menší, protože se zde pracuje už s celou písničkou a velké zásahy nebudou sedět celému frekvenčnímu spektru, na rozdíl od komprese jedné stopy a musí se zde udělat vhodný kompromis nebo použít multiband kompresor a jednotlivá pásma nastavit zvlášť - jinak.
Pokud vznikne zvuková špička hned po kompresi, je nutné ji zde hledat. Nejspíš vznikla kompresi bez kontroly waveform.

Některé kompresory, pokud nemají tzv. funkci autogain (automatické dorovnání hlasitosti, která se při kompresi snižuje), můžou působit dojmem, že zvuk kazí než vylepší, protože se zvuk rapidně ztiší v důsledku poměru komprese a to může začátečníka vést k tomu, aby kompresor nepoužíval. Opak je ale pravdou. Ano, bez autogainu se zvuk opravdu ztiší, ale pouze hlasitější pasáže spektra daného zvuku.

Uvedu zde dva příklady komprese.

1. Komprese kicku
Zde je kick (obr. 6) tak, jak ho nahodím do sampleru, tedy bez jakýchkoliv úprav. Je patrné, že náběh kicku a konec, jsou ohledně hlasitosti slabší než střed.

Obrázek

V tomto případě, jsem schválně přehnal attack (obr. 7). Co se stalo. Začátek kicku (transient) se zesílil, ale na úkor dynamiky celého samplu. Tedy začátek bude paráda, ale zbytek bude slyšet slaběji - né tak výrazně. Třeba pro trance by se to mohlo hodit, ale kick na hardstyle by to asi nevylepšilo. Ten je třeba zesílit rovnoměrněji.
A zde je mnou zkomprimovaný kick (obr. 8 ). Mím úkolem bylo nastavit kompresor tak, aby zeslabil hlasitější pasáž (střed), tím pádem >vyrovnal< hlasitost v celém kicku.

Obrázek

2. Komprese basy
Další příklad uvedu v podání "kompresorace" layeru basy pro uplifting trance. Layer tvoří tři jednotlivé basy, high, mid a low bass. Je tedy celkem jasné, že všechny nebudou mít asi stejnou hlasitost a to se musí v celku projevit větším dynamickým rozsahem (obr. 9), který je záhodno zkrotit.
V tomto případě by basa nezněla úplně nejhlasitěji (pro ucho nejlépe) a zesílit už nejde, protože skrz špičky by docházelo ke clippingu (distorzi, červené kroužky).

Obrázek

Takto vypadá, když jsem na to použil kompresor (obr. 10). Je naprosto patrné, že se zmenšil dynamický rozsah layeru basy = vyrovnala se více hlasitost.
Po kompresi výrazné špičky zmizely a "rázem" vznikla možnost to celé více zesílit. To je ta komprese :-)

Obrázek

Další obrázek už jen pro porovnání (obr. 11).
Taková to komprese je důležitá při masteringu. Pokud má písnička podobně velký dynamický rozsah jako v levé části obrázku (žlutá), je nevýrazná skrz malou hlasitost omezenou na špičky. Pokud bude komprese v masteru dobře provedena, bude to vypadat podobně, jako v pravé části obrázku (modrá) a dostanete možnost dalšího zesílení, aniž by jste překročili >magickou hodnotu 0dB<. Víc k masteringu příště.
Při používání kompresoru nejlépe koukat na měřidla a zároveň vše vnímat uchem. Když mám dojem konce naštelování komprese, používat tl. Bypass a porovnávat výsledek před a po. Pokud nezní nebo nevypadá (viz. měřidla, ukazatele) lépe, zkoušet to znovu. Co se týká vyrovnání dynamiky, určitě spoléhat více na měřidla než na sluch. Ovšem co se týká zvuku komprese, samozřejmě používat víc ucho. Nejlépe obojí, poslouchat stále a kontrolovat to i očkama.
Při špatném nastavení kompresoru, lze velmi snadno zvětšit dynamický rozsah (tak jako na obr. 7) a takřka z ničeho nic, může být indikována zvuková špička na ukazatelích v mixeru, aniž by kdekoliv producent vědomě zvedl hlasitost, třeba na šavlích v mixeru. Z toho je celkem jasné, že sluch jde ošálit, ale oko ne.

Přijatelný dynamický rozsah je u různých žánrů jiný. Určitě bude větší u klasické hudby než u techna. Ale pro přirozený požitek, by vždy měl nějaký být. Dnešní tzv. war loudness (válka hlasitostí), žene producenty, aby extrémně komprimovaly - limitovaly svoje nahrávky, bohužel někdy na úkor kvality.

Kdy použít kompresor a kdy multiband kompresor? Kompresor na jednotlivé nástroje nebo skupiny podobných nástrojů a multiband na speciální akce, kde je třeba pracovat s více pásmy v audiu s jinými parametry nebo pracovat jen s nějakým pásmem. MB i na mastering, kdy se nechává podobné ratio a rozdílné attack i release a threshold na pásmo, jiný na nahrávání vokálu, kdy se hlas komprimuje a zároveň se kompresorem "upravuje vocal" po zvukové stránce.

Zní to možná vše složitě, ale až tak není. Pro zvládnutí přijatelné komprese na naše polní (homo :-) ) podmínky pro stopu, to je práce na pár sekund. S počtem stop se to prodlužuje. A master komprese to už bude zas o fous delšího štelování.
Vesměs jsme amatéři a i v takových podmínkách vyrábíme a tak je myšlen i tento návod. Nemá cenu se tu zabývat nějakýma studio parametrama, když profi studio z nás málo kdo uvidí na vlastní bulvy, natož v něm pracovat.

Pokud tomuto návodu neporozumí začátečník, jiný lehčí a víc selsky napsaný na netu, bude hodně těžko.

Více doprovodných obrázku na mím webu.
Naposledy upravil(a) BTR dne 09 led 2017 02:09, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
vesnická diskotéka
Příspěvky:
51
Registrován:
23 kvě 2015 17:57
Oblíbené žánry:
trance,edm,d&b,pop,rock,dstep
Bydliště:
Praga :-)
BTR
Supr, popsaný a vysvětlený, že jsem to pochopil i já, a to sem ten nejnižší bot inteligence, úplně odspoda , po mě je akorát kámen skalnatý :-D.
Třeba mi to v něčem pomůže, ale i kdyby ne, už vim k čemu limiter slouží :-).
Díky ti !!!

Jinak , kámo, řikal jsem že by jsi měl vyučovat ,,hodiny teorie a praxe v FlS,, a to bez p*dele :-D.
Je vidět že sis s tim dal práce, ne jako klasicky př: Jak na mastering: odkaz na web a tim konec.
Tam to pak vede na jinej web a jinej, a jinej jinej jijjiji....a furt dokola a člověk ví p*ču :-D.
Od tebe Libovka :loveeyes: :respect: :respect:
:tune: we are one :tune:

Uživatelský avatar
produkční superstar
Příspěvky:
711
Registrován:
17 lis 2012 17:01
Oblíbené žánry:
UK Hardcore, Hands UP, Hardstyle, Trance, Italo...
Booking:
http://www.basstechrance.cz/stranky/contact.html
Bydliště:
Mars
Hurá !!! Dosáhl jsem historického milníku !!! Už jednomu to pomohlo :rofl: :rofl: :rofl: . Nekecám tu naprázdno :lol: .
Taky nad tím kamenem moc nejsem, neboj :nope: . Teorii musíš znát nějakou ke všemu co děláš, ale víc napoví obrázci. Je mi jasný, že to tu čtou nejvíce začínající a pro ty to je určený. Sám to znám z různých praxí, když začínáš a to mě potvrdíš i ty, ať se učíš s čímkoliv, musí být vidět pokrok už od začátku, jinak je tu vysoký procento, že s tím sekneš.
Tutoše píšu jednoduchou formou a jen to, co je opravdu důležité pro dané téma. :banana: :banana:

bambini di praga
Příspěvky:
14
Registrován:
08 zář 2016 07:33
Oblíbené žánry:
rap,Hip hop, DNB
Dekuju za pomoc tohle jsem.dlouho hledal !!!! Konecne jsem se chytil a zacinam tomu rozumet ! Moc ti dekuji:) btw. Kdyz se ti bude chtit uvital bych i jinne takove navody! :) super !

Uživatelský avatar
produkční superstar
Příspěvky:
711
Registrován:
17 lis 2012 17:01
Oblíbené žánry:
UK Hardcore, Hands UP, Hardstyle, Trance, Italo...
Booking:
http://www.basstechrance.cz/stranky/contact.html
Bydliště:
Mars
Hoši neblbněte, už dvěma to nějak pomohlo? :-D Ať nestrháme nějaký statistiky :-D . Né vážně, tak jsem rád, že to pomohlo. S tím účelem je to dělané.

pan DJ
Příspěvky:
176
Registrován:
22 pro 2015 12:38
Aj mne to pomohlo, aj keď kompresor až tak nevyužívam, čo je problém, lebo po čase zas zabudnem...
Ale je príjemné vedieť, kam skočiť po rýchlu pomoc - jednoduchý a prehľadný manuál.
Ďakujem.

Uživatelský avatar
produkční superstar
Příspěvky:
711
Registrován:
17 lis 2012 17:01
Oblíbené žánry:
UK Hardcore, Hands UP, Hardstyle, Trance, Italo...
Booking:
http://www.basstechrance.cz/stranky/contact.html
Bydliště:
Mars
U tvé muziky asi není až tak zapotřebí, přeci jen bude mít komprese větší využití u tanečnich žánrů. Ale i já dík, když vidím, že to má využití a pomůže to :-) .

bambini di praga
Příspěvky:
1
Registrován:
30 čer 2017 02:46
Oblíbené žánry:
grime, deep dubstep
Booking:
projectbasscz@gmail.com
Super tutorial :)


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host